2010. július 31., szombat

XXXVI. VKF Sült paprika saláta

Nyaralni voltunk, ezért nem igen volt időm kitalálni valamit erre a VKF-re. Még se akartam lemaradni, és az utolsó pillanatban eszembe jutott az egyik kedvencem, és gondoltam, ezt rakom bele a világjáró fazékba.

Igazából nem tudom megmondani melyik nemzet eledele, hiszen több is a magáénak vallja. Készítik többek között Erdélyben, Vajdaságban, Szerbiában, Bulgáriában, Törökországban is. Nekem minden esetre a Délvidék, a Balkán ízvilágát jelenti, és a napsugaras nyarakat juttatja eszembe.

Először anyósomnál ettem a Vajdaságban, és azóta is állandó fellépő a családi asztalon. Nyár végén a vastag húsú piros paprikából veszünk egy zsákkal a Vajdaságban, és parázson megsütjük őket szépen sorban. Hatosával bezacskózzuk a megsült paprikákat, és mehetnek a fagyasztóba. Télen előveszek egy csomaggal, miután kiolvadt óvatosan lehúzom a paprikák héját, és merülnek a salátalébe pácolódni.

Hozzávalók:
6 db vastag húsú piros paprika (lehet zöld is, a lényeg, hogy vastag húsú legyen),
2 dl víz,
3 ek. ecet (lehetőleg alma-, vagy fehérborecet),
fél teáskanál só,
1 ek. cukor,
1 ek. olivaolaj,
2-3 gerezd péppé zúzott fokhagyma.

A paprikákat parázson, vagy ha erre nincsen lehetőség, gáztűzhelyen vaslapon szépen körbesütögetjük (hallottam olyat is, hogy sütőben sütötték). A száruknál fogva lehet forgatni őket. Akkor jó, ha a a paprika héja feketére égett. A sült paprikákat nejlon zacskóba teszem, és 10-25 percig állni hagyom. Ezalatt a saját melegében dunsztolódik, és utána könnyebb lehúzni a héját.
Amíg a paprikák a zacskóban pihennek, elkészítem a saláta levét a fenti alapanyagokból (az arányok ízlés szerint változtathatók), majd jöhet a pucolás. A pucolásnál figyeljünk arra, hogy a paprikát ki ne lyukasszuk, mert így az értékes lé kárba vész. A megpucolt puha paprkikákat a salátalé fölé lógatva óvatosan megmetsszük, így a finom lé a salátalébe csurog, melybe aztán a paprikákat is beletesszük.
Mindenképpen hagyjuk állni egy-két órát, de akkor a legfinomabb, ha egy napot áll hűtőben, és az ízek összeérnek.

2 megjegyzés:

Bianka írta...

Elaléltam, hogy én ezt mennyire szeretem. Teljesen oda és vissza vagyok érte :))))

családi tűzhely írta...

Örülök, hogy nem csak én vagyok nagy rajongója.